Tillbaka till startsidan

Pilates

Vad är Pilates?

Träningsmetoden pilates skapades av Joseph Pilates, 1880, Tyskland.
(Läs mer under Historia) Pilates är en stillsam kombination av styrketräning, stretch och yoga. Övningarna genomförs i mjuka och långsamma rörelser på matta eller med små redskap såsom bollar och rings. Syftet är att bygga upp ett starkt och flexibelt muskelparti kring och inuti mage och rygg - som är ovärderliga stabiliseringsmuskler för figur, hållning och de problem som ett stillasittande liv för med sig.
Eftersom varje övning tränar flera muskelgrupper samtidigt, tonas och stärks hela kroppen så att den totala stabiliteten förbättras.

Vad är målet

Pilates är även mycket effektiv för rehabilitering och stressrelaterade problem eftersom metoden minskar fysisk och psykisk stress och bidrar till att förebygga skador. Tekniken ger bättre hållning, löser upp muskelspänningar och återger kroppen dess naturliga rörelsemönster, vilket ger en ökad känsla av välbefinnande. Pilates stärker både kropp och själ. Träningen gör dig genuint stark och flexibel i rygg och mage så att du kan bära upp din kropp. Pilates är också balans, stabilitet, kroppskontroll, andning, mental fokus, uthållighet och välbehövlig avspänning. Man strävar hela tiden efter god teknik och utförande då övningarna stundom är tunga eller svåra.

Hälsovinster

¤ Förebygger och motverkar stress.
¤ Ökad kroppskännedom.
¤ Bygger muskelstyrka.
¤ Förbättrar din hållning
¤ Minskar problem med kroniska smärttillstånd i rygg och nacke.
¤ Förbättrar uthållighet och prestationsförmåga.
¤ Bättre andningsteknik.
¤ Stärker och förebygger skador.
¤ Ger muskeltonus så att musklerna syns.


Tumbas sjukgymnastik & akupunktur
Grödingevägen 12 B 147 30 TUMBA, 08-53037370